El-setup i praktiken

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

magnushagg
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 19:30

El-setup i praktiken

Inlägg av magnushagg » fre 29 apr 2011, 19:33

Hej
Jag kör nu med:


Motor: EMax GT 2815/05 1500 kv

reglage: HobbyWing Pentium 40 A

Prop: APC thin electric 9 x 4,5 (borde tydligen ha varit 9 x 4?)

Ack: LongMAx Fast charge 3000 mAh, 3S, 20 C

Alltihop från RC-Flight.

Den går fort, så fort att jag inte är kapabel att köra för fullt ett helt heat.

mvh/magnus

kjelle
Inlägg: 425
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 21:54
Ort: Vagnhärad

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av kjelle » lör 30 apr 2011, 09:26

Hallå alla ....
Fuskar ju lite med el också , men bara i 15 storlek ...än så länge :wink:
Använder en Turnigy 3536A 1450 kv med gott resultat ..tillsammans med 2700 acc och ett 30 amp reglage
Har upptäckt att om man använder en "vanlig" proppeller så drar det hela mycket mindre amp ....märker ingen skillnad på farten ....men så är jag gammal åxå :lol: .....700 mha kvar i accen efter 7 min så ....
Som en 15 setup duger den bra ...klarar lätt 700 g :D

/gubben

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 30 apr 2011, 10:23

magnushagg skrev:Hej
Jag kör nu med:


Motor: EMax GT 2815/05 1500 kv

reglage: HobbyWing Pentium 40 A

Prop: APC thin electric 9 x 4,5 (borde tydligen ha varit 9 x 4?)

Ack: LongMAx Fast charge 3000 mAh, 3S, 20 C

Alltihop från RC-Flight.

Den går fort, så fort att jag inte är kapabel att köra för fullt ett helt heat.

mvh/magnus

Magnus setup är helt ok faktiskt de jag set i falköping enda är att han måste få i en 5000mah acke för att klara 7minuter med fulspeta hela tiden,

MEN!! jag har funderat lite eller rättare sagt ganska mycket nu eftersom jag fått press av Rcflight att få fram en el setup nu som är jämförbar med glödstift 25an... och jag tror faktiskt att jag har hittat en bra setup som ska provköras idag! :D Det som är problemet med el för de som inte vet är att få en elmotor att varva mycket är som att försöka varva en diesel motorn, lite hästkrafter med massvis med vrid!!! så nu tror jag att vi proppar upp lite.

Magnus motor är en Emax 2815 1500kv när vi mätte denna motor med el proppen apc electrik 9x4,5 så gav den os 14500rpm vilket är som en helt vanlig glödstiftare på marken. och denna motor har en tvilling som ligger på 1280kv, och med en 9.6 propp på 3cell fick jag 34amp på fullspetta,
och bara 12000rpm på motorn vilket ger 72000/12000= 6 i stigning denna setup gör att man klarar sig med en 4500mah acke i 7minuter kanske till ok med en 4000mah...

Men som sagt återkommer med tester ikväll :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Per Danielsson
Inlägg: 409
Blev medlem: tor 07 okt 2004, 20:25

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Per Danielsson » lör 30 apr 2011, 16:02

Nu är det ju de internationella reglerna vi kör på . Så jag tror att ni ska glömma de högvarviga alternativen . Vad jag såg i somras på WASG så flög många elare runt på 11-12000rpm och kompenserade detta med stora propellrar . Som denny skrev...dra nytta av vridmoment .

/Per

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 30 apr 2011, 21:46

så nu kommer lite resultat som jag tror kommer funka bättre än 1500kv setupen

Motor Emax 2815-06 / 1280Kv

Propp apc electrik 9x6

Batteri : Lipo 3cell 5800mah 30c ( hade inget annat just nu)

vid 100% laddad acke gav motorn 12100rpm och 34amp

vid 60% acke gav motorn 11400rpm och 30amp


Känndes riktigt bra denna setup :D någon frivillig att testa???
Luft-geboren mächtige Geschwader

kjelle
Inlägg: 425
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 21:54
Ort: Vagnhärad

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av kjelle » sön 01 maj 2011, 09:17

Låter kul Denny....
har du någon aning om hur mycket det finns kvar i accen efter 7 min ?? :roll:
själv så har jag ju ingen " mätarpryl" så jag går efter hur mycket det finns kvar i "tanken" :lol:
...om ...du går upp i motorstorlek ...samma propp ...hur funkar det ?? eller har du provat ?? ...kan dra mindre amp och då kan man ha en mindre acc ...bara en tanke :shock:

/gubben

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 02 maj 2011, 12:11

jo motor storleken va det jag just gick upp i och valde lägre KV.
och det reducerade ju amperen ordentligt trots större propp med hjälp av sänkt varv och utnyttjande av vrid :)
större motor är alltid bättre än en för liten men tar man för stor så tar det också mer ström. propp valet till motorn ska ju vara så pass att du har minimalt med vrid kvar innan du börjar bygga amp pga det går tungt, men generellt bör man väll ha alltid 1 storlek större motor än vad som krävs.
har för tillfället inte något passande acke att prova min setup. samt motorn sitter i min FPV maskin :wink:
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Sailor-Martin » mån 02 maj 2011, 21:59

Kul att läsa om nya setup:er!

Med elflyg kan man ju mäta och räkna en hel del, på gott och ont kan man kanske säga.

Dennys setup ovan drar i snitt 32A (34 max, 30 efter ett tag). Vi räknar på snitt 32A.

Räknar man på en 4400mAh acke, så innehåller den 4,4Ah (amperetimmar). Man kan roa sig med att räkna om till Ampere-minuter istället. Ampere-minuter är ju liksom lite mer relevant för oss aircombat-tanter. En 4,4Ah ack innehåller 4,4x60 = 264 Ampere-minuter.

Nu kan vi dela våra Ampere-minuter med strömförbrukningen (snitt 32A) så får vi hur många minuter strömmen räcker. 264/32=8,25 d.v.s. 8 min 15sek (cirka...).

Ändrar vi acken till en 4000mAh, så räcker den enligt ovanstående räknesnurra 7min 30 sek.

En intressant aspekt som öppnar upp sig med nya el-reglerna är att man också kan gå upp i diameter. 11 max för motsvarande .25-setup. Större dia bör ju ge högre strömuttag, men det lär finnas plats för mer strömuttag med tanke på att max ack-storlek i .25-klass är 6000mAh, om jag inte minns fel.

Å andra sidan väger en större acke mer, så frågan är om det är värt att gå upp i diameter eller om det högre strömuttaget äter upp effektvinsten i och med en tyngre ack? Som sagt, det finns många parametrar att laborera med.

/el-Dix

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 03 maj 2011, 08:33

jo att utnyttja vridet i elmotorn så får man rätt mycket högre verkningsgrad, ska man köra el får man helt enkelt bara försöka leta efter proppar så man kan varva så lite så möjligt...

Hehe! skulle vilja se en Thun med 11tum propp jävlar vilken vridmoments effekt man skulle få i kurvona :mrgreen:
satt bara och fundera lite... men man kanske inte ska ha större än 9tum på thun tex men en fairey battle skulle nog lugnt klara 11tum.

inte helt enkelt detta men känns som vi är på väg i rätt riktning angående tänket på el konverteringar.

såg även att minivikten på en El25a är 1200g hur kan detta komma sig en ny tankad glöd25a väger 1200g om den vägde 1000g tom.
eftersom 200g bränsle cirkus. egentligen borde el 25 få väga då 1100g, eftersom glöd 25 nästan landar på 1000g :roll:
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: El-setup i praktiken

Inlägg av Sailor-Martin » tis 03 maj 2011, 15:12

Det här med vikt i el kontra glöd-kärror har varit uppe för diskussion i internationella regeldiskussioner, inför omröstningen 2010. Och det är ett typiskt exempel på att vi i Sverige måste vara med i matchen om vi ska kunna påverka reglerna så att de blir så rättvisa och bra som möjligt.

En puck för regel-forumet kanske? Viktgränser för el-modeller...

/Martin

Skriv svar