Elreglerna... en PDF

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Slumpen

Elreglerna... en PDF

Inlägg av Slumpen » tis 24 maj 2011, 22:13

Borde inte denna länk ligga klistrad överst i denna avdelning ? Det finns massor av bra knep och tänkvärda pekpinnar för den el-sugne. Alltså inte enbart regler...

http://www.aircombat.se/PageFiles/243/A ... 1_-_El.pdf

Jag hittade denna eminenta översättning... idag... :shock: :oops:

/ Tomas

Maverick

Re: Elreglerna... en PDF

Inlägg av Maverick » ons 25 maj 2011, 09:32

Bra ide!
Henrik
Red Tails

magnushagg

Inlägg av magnushagg » fre 27 maj 2011, 16:37

3.1 Flygtidsbegränsning
Alla el-setupar måste kunna ge en flygtid av minst 450 sekunder i Aircombat-heat, d.v.s. under
ständigt manövrerande med relativt hög fart och med en streamer som bromsar modellen.

---

Alltså, "relativt hög fart", vad är det ? Med min nuvarande setup orkar jag gott och väl hela heatet i vad jag tycker är relativt hög fart, typ lika fort som alla andra, men inte konstant fullgas.

Lite nyfiken på vad som står i originaltexten blir jag väl, men framför allt fundersam till hur vi ska tolka en regel som innehåller "relativt"?

mvh/magnus

ässet

Inlägg av ässet » fre 27 maj 2011, 17:20

Hej.

Mycket intressant frågeställning Magnus!
Vem bedömer om det är *relativt hög fart*? Piloten? Med/mottävlande? Domaren?
Man kan ju göra jämförelsen med förbränningsmotor med. Om någon kommer med en gammal OS15max o puttrar omkring....vad säger reglerna om hastigheten där?
På SM-09 här i Herrljunga så kunde åtminstone jag se maskiner där det kanske var så stor skillnad som om ena kärran gjorde 100 så gjorde en annan 50 km/h.

P.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 27 maj 2011, 19:55

"Relativt hög fart". Jaa... Min översättning, det går kanske att göra en bättre översättning.

Original: "All E-setups must be suitable for a minimum flight time of 450sec in combat. Remember that this is
different from normal flight. You will consume more power when flying with a streamer and you must allow for
RPM testing at the start of your heat.
"

Ett försök till förklaring (notera, jag har översatt till svenska men inte skrivit original-reglerna):

Jag tror att tanken är att en el-setup ska ha tillräcklig kraft för att driva ett aircombat-plan ett helt heat. D.v.s. modellen ska inte bli slö och kanske rent av farlig efter säg 5 minuters flygande utan den ska klara att flyga med streamer i 7 minuter under ständigt manövrerande, d.v.s. luftstrid a la Aircombat. Översättningen "relativt hög fart" är kanske inte så bra och ärligt talat är det inte en rak översättning av original-reglerna men ett försök att överföra ande-meningen - som jag tolkat det - i original-regeltexten.

Det finns en annan regel som reglerar att modellen med el-setup inte får optimeras så att den är väldigt vass (vassare än konkurrenterna) men under kort tid, d.v.s. inte full heat-tid.

Båda dessa regler är bedömningsregler som kan vara svåra att tillämpa.

Båda är dessutom av den karaktären att de normalt inte ska behöva användas någon gång, d.v.s. normalt ska en modell som används i tävling dels klara att flyga i 7 minuter utan problem och dels ska en modell inte köras för vasst och landa i förtid p.g.a. det.

Ska tillägga att jag generellt är emot regler som är av bedömningskaraktär. Alltid bättre att ha regler med klara gränser, om det går.

Notera också att en av anledningarna till att vi införde de internationella reglerna rakt av var just för att kunna testa reglerna och lägga ändringsförslag till internationella regelomröstningar, om vi hittar nåt vi vill ändra. Det här kan ju vara just en sån regel som vi vill ändra. Skriv i så fall gärna ett inlägg i regel-forumet om det (dvs inte här i el-avdelningen).

/Martin (IRC ACES/SWE 2011)

ässet

Inlägg av ässet » fre 27 maj 2011, 20:56

Hej igen.

Förlåt om jag läser regler o sånt på mitt sätt, men... tycker det e lite underligt att en elkärra ska klara 450 sek flygning...var någonstans finns kravet att en metanolkärra ska klara det? Nu fattar även jag att alla vill flyga 7 minuter men det står ju ingenstans att man måste ha tillräckligt med soppa för att klara 7 min.

Ska inte störa mer på ett tag

P.

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » fre 27 maj 2011, 21:32

Det måste väl vara så att anledningen till att man har denna bedömningen är att hålla ner farten .

Begränsning på accens storlek finns men det hjälper ju inte att begränsa accen ifall man tömmer denna på 3min . Då får man ju ett plan som går som en raket några minuter .

IRL så tror jag inte att denna regeln blir ett problem för någon . Den tillämpas ju bara ifall någon har flugit runt med ett prestandamonster för att sedan trilla ner i förtid......
Den kan ju aldrig tillämpas ifall man flugit för långsamt !?! :?

/Per D

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 28 maj 2011, 10:31

Det är nog precis som ni skriver att regeln om att el-setup/modell måste klara 450 sekunder hänger ihop med regeln om att man kan få 0 poäng för heatet om man flyger på alldeles för hög effekt under t.ex. halva heatet.

Sen är kanske min översättning "relativt hög fart" inte så bra. Min tanke här var att visa på att modellen ska kunna flyga ordentligt, som en riktig aircombat-modell. Och då har modellen "relativt hög fart". D.v.s. den flyger inte långsamt som en trainer. Men den flyger inte heller extremt fort, som en pylon-racer. Men, detta är en regeltext som inte är tydlig och klar - d.v.s. lättbedömd - så vi bör nog ändra den till nästa års el-regler. Detta bör kunna göras utan omröstning eftersom själva meningen med regeln inte ändras.

Den här regeln är dessutom intressant att skärskåda. Flyger man t.ex. med EDF (t.ex. Denny) så räcker kanske inte ackarna hela heatet. Men, det ska ju setupen klara enligt el-reglerna. Alltså får det bli en dispens för dylika EDF:ar - de är inga prestandamonster.

Annan aspekt är t.ex. när jag lastade i en mindre ack - mindre vikt => högre prestanda - i min D-9 under Örebro förra året. Det blåste en del, jag behövde bättre kräm i kärran för att kunna flyga säkert, alltså tog jag en mindre ack och fick på det sättet högre prestanda men kortare flygtid. Modellen var på inget sätt värre än de andra kärrorna i heatet rent prestandamässigt. Men den landade innan heatslut pga slut i ack. Hur bedömer man det? Inte 0 poäng i heatet p.g.a. överdriven prestanda iaf. Men den aktuella setupen klarade inte 450 sekunder...

Det kan vara så att vi helt ska slopa den här regeln om att setupen ska klara 450 sekunder. Det är kanske en regel som bara krånglar till det i onödan? (Ja, den här diskussionen borde ligga i regelforumet, jag vet)

/Martin

magnushagg

Inlägg av magnushagg » lör 28 maj 2011, 12:00

Okej,
tack för många bra svar och kanske en del klargöranden. Tills vidare tolkar jag därmed regeln som att det inte finns något krav på att setuppen ska klar full trottel i 450 sekunder, utan just att man ska klara att flyga färdigt ett heat utan att ha monsterprestanda i början av heatet.

/magnus (för närvarande tvåa i det interna klubbmästerskapet ;-))

Skriv svar