Tips om el-setup

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » mån 08 aug 2011, 17:23

Tänker att under vintern (eller hösten) bygga mig en Spitfire (efter Martins ritning). Efter att från början ha varit helt inställd på glödstiftsmotor så har jag svängt över till el (inget kladd, mindre inställningar, modellen går att göra "cleanare" o.s.v.). Jag har givetvis kollat en del på de andra trådarna på denna sida samt andra sidor, men eftersom jag aldrig hålit på med El och är det ganksa förvirrande med alla nya siffror. Jag skulle ju i.o.f.s. kunna köpa exakt det som någon tipsar om, men jag skulle också vilja veta vad de olika beteckningarna berättar för att t.ex. leta reda på en motsvarande motor som någon tipsar om men av ett annat fabrikat.

I korthet:
- Vilka siffor är det som är betydelsefulla för en el motor?
- Vad gäller LiPo accar har jag förstått att 2S eller 3S står för hur fort de kan laddas, men jag har en kaske dum fråga, kan jag ladda en 3S acc med en laddare som ger max 2S? Eller har jag misförståt något fullstädningt (på min laddare står det 2S)?
- Vilken el set-up skulle du välja till en Spitfire?

/johan.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 09 aug 2011, 13:24

Kv är en viktig summa som är RPM per Volt.
what antalet. runt 350-500what krävs på 25 modeller

om du får tex en motor som heter 2815-06 (EMAX) så är rotorn (Manteln) 28mm i diameter och 15mm lång detta kan jämföras med kolv diameter och slaglängd på en glödstifts motor. och -06 som är i slutet är antalet lindningar i motorn. som kan jämföras med antalet portar i en cylinder.

2815-06 är en motor som är konkurrent kraftig på 25klass planen. den är på 1280KV och ger 12000rpm med 11.1volt lipo detta ger 34amp på fullskaft och spänningen under belastning var 10.9V detta ger 10.9x34 = 370W <--- cirka 0.5Hk = Asp 25/ Magnum 25/ SC 25

viktigt är att alltid Välja 1st storlek för stor motor mot proppen du ska använda
Kör med Låga KV på motorerna och använd istället stora Proppar (OBS större diameter på proppen ger dig mer vridmoment på verkan på ett plan med liten spännvidd.

Tex Thun C3603 bör ej ha större propp än 9X6 för el motor annars drar motorn runt planet i kraftiga kurvor, thun spännvidd 1120mm
en Latecoere med 1400mm spännvidd kan hantera en 11X5 propp tex
när du kommer till små plan som Spitfire. bf109. Mustang. Zero. bearcat. bland annat så använd inte större propp summa än diameter 8 mustang kan klara 9max även Ki61 och Ki64! annars blir de väldigt svåra att flyga.

1. Din elmotor klarar 10x6 propp använd då istället 9x6 propp eller snäppet större motor
2. välj en motorn med lägre kv och kör med mer antal celler för att hålla Ampere talet ner, detta för att inte skapa värme, värme skapar motstånd och motstånd skapar mer värme förlust i form av ström. vilket som kunde varit mer flygtid istället
3 tar motorn 40ampere använd ett 60amp reglage gärna med Blokage protection ifall du får en streamer i proppen. alltid 30-40% större ESC än vad ändamålet kräver
4ett plan tar alltid mer ström på marken än i luften så klarar du cirka 7min på marken klarar du definitivt det i luften
5 glöm ej kylhåll. cellplast plan isolerar bra :P

2s och 3s står för antalet celler i batteriet 11.1volt 3cell och 2cell 7.4volt
C-antalet på cellerna avgör hur mycket ström du kan ta ur. normalt laddar man me 1C batteriets kapacitet 2amp batteri laddas med 2ampere och 4amp med 4amp och så Osv.
Varje cell på en acke är på cirka 4.2volt full laddat och en 3cell acke är på 12.6V en 2cell acke är 8.4 volt.
så ladda en 3cell med 2cell laddare går inte! du kommer inte upp i rätt spänning...

en rekomentation är RCflights quad laddare om du ska böra med combat då har du 4st 1-6cell laddare i samma burk =)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » tis 09 aug 2011, 21:25

Johan, skriv gärna här på forumet vad du tänker köpa innan du köper det, så kan du få tips om det du funderar på fungerar - eller inte (och även tips på vad du i så fall kan köpa istället).

Dennys tips ovan är f.ö. väldigt bra - bara att läsa och försöka använda.

Jag antar att du menar Spitfire enligt min ritning (http://8loop.net/aircombat). Det är en väldigt snäll modell som inte behöver speciellt stark motor för att flyga ok. Jag gissar att Spit:en lär flyga bra med nånstans runt 250-350W effekt i elmotorn. Som Denny skrev ovan får man effekten genom formeln P=UxI, d.v.s. spänningen (V) gånger strömmen (A). Ofta står motorns effekt-tal listat för respektive el-motor.

3S eller 4S är det som används mest i Aircombat. Vill du köra med 2S - som du har laddare för - så fungerar det säkert också. Ett tips - som jag dock inte testat själv - kan t.ex. vara en Turnigy Aerodrive 35-30A, 1700KV. Med 2S ack borde den kunna komma upp i ca 12-13.000 RPM med 8x4 propeller. Detta borde räcka för att få upp Spit:en i luften, men är naturligtvis långt ifrån den prestanda man skulle behöva för att tävla i ett Aircombat-heat. Med 3S blir det bättre effekt ur samma motor - i snitt ca 15.000RPM med 8x4 propeller (uppmätt värde med MA 8x4 propeller). Med 2S kan du troligen få lite bättre fart genom att gå upp till större dia och stigning, t.ex. 9x5 (detta gäller naturligtvis även för 3S).

Lycka till!

/Martin

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » ons 10 aug 2011, 08:14

Tackar för tipsen, det behövdes. Jag kommer definitivt att be om synpunkter på det jag funderar på att köpa (inan jag köper det).

Vad gäller laddaren så hade jag i hastigheten blandat ihop betckningarna, laddaren kan ladda upp till 6 celler men med max 2C för LiPo. Med andra ord borde jag kunna ladda "alla" typer av LiPo accar men inte snabbare än 2 timmars laddning.


Saior-Marin: Jo det är den Spitfiren jag tänkt bygga, låter ju bra att den är snäll att flyga
/johan.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 11 aug 2011, 12:48

Shena!

njae inte 2timmar laddtid. om vi nu säger att acken är på 2200mah =2.2amp och batteriet kan laddas med max 2C så är det alltså 2.2A x 2C = 4.4Amp i laddström vilket ger cirka 30minuter laddtid.

Men även om det nu står 2C på batterierna så ladda inte mer än max 1C batteriets egna kapacitet i max ladd ström. de får längre livslängd ju snällare man är mot dem.

finns även flightpower som får ladda med 5C! men man ska inte ladda dem med mer än 2C MEN det går att ladda 5c men man förbrukar batteriet fortare.
Luft-geboren mächtige Geschwader

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » tor 11 aug 2011, 13:39

OK då vet jag iallafall att jag inledningsvis kan använda den laddaren jag har.

Nu har jag förskt att med hjälp av era tips lista ut vad jag bör välja för motor.

Har kollat på Hobbyking (eftersom jag förstått att de har ganska bra priser samt är vettiga att ha att göra med), och de har den motor som Sailor-Martin tipsar om (dock verkar det som att de är ganska dåliga på att hålla Turnigy i lager, och för någon modell hänvisar de till sina "egna" NTM motorer som finns i ungefär samma storlekar och pris). Har funderat på följande två motorer:

- NTM 35-30A 1400 Kv, 88 gram (alt. Turnigy 35-30 1700 Kv, 77 gram)
- NTM 35-36 910 Kv, 117 gram (alt. Turnigy 35-36C 1100 Kv, 109 gram)

Valet av dessa motorer utgår till stor del från det HobbyKing listar för Turnigy motorerna (t.ex. vikt på modellen m.m.) och de effekt test HK gjort med vissa av NTM motorerena med olika propellrar. Mitt resonemang är också att den större har lägre Kv (vilket ju enligt Denny är en fördel), men är tyngre. Den mindre motorn är lättare men frågan är om detta vägs upp av att den drar mer ström och kräver större, och tyngre, acc?

Vad gäller vilka W en motor ger så undrar jag om det alltid blir så att en mindre propeller ger lägre A och därmed lägre W (utifrån att på HK's sida ha kollat på de motorer de testat med olika propellrar så verkar det så). Detta verkar också rimligt eftersom när max varvtal uppnåtts så ger ju en mindre propeller mindre motstånd och därmed mindre strömuttag.

Vad gäller ESC har jag inte kollat så mycket men för den lilla motorn är max A = 40 A så jag beöver ju kring 60 A på ESCn. Om man tittar på Turnigy's ESC (som verkar hamna i den övre prisklassen, vilket kanske borgar för kvalitet) så finns det då 3 varianter med 60-70A, Thrust, Sentry och Plush. Sentry har balancerings kontakt men vad som skiljer annars vet jag inte riktigt (förutom priset). Hur är det med märken, vilka är bra och vilka skall man undvika?

Vad gäller accar så blir nästa fråga, vilken urladdningskapacitet krävs? Räcker det med 20C, eller behövs det mer (rimligen borde det ju räcka med 20C om man tänker sig en 3000 mAh acc och den lilla motorn ovan, d.v.s. max 40 A (max uttag på accen blir väl 60A, eller tänker jag fel?)). Även här har jag lite funderingar kring de olika märkena (det skiljer mycket i pris), vad bör man välja och vad bör man undvika?

/johan

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » tor 11 aug 2011, 14:09

Sen har vi ju det där med Servon (när jag ändå håller på och frågar), i Thun tråden så blev tipset HXT 900 (utom till höjdrodret), funkar de till en Spitfire också (eller finns det något bättre val med tanke på att Spiten bara har ett skevservo?). Spiten är ju lite mindre, funkar det därmed med HXT 900 även till höjdrodret, eller bör man satsa på något kraftigare?

Finns det någon vinst med att sätta ett skevservo i varje vinge på en Spit med balsa vingar (förutom att man slipper bygga länkaget från vingmitt och ut till skevrodren)?

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » fre 12 aug 2011, 13:30

Lite snabba svar innan jag packar bilen och siktar mot södra Sverige och Ripa-tävlingen. :)

Jag har köpt en NTM-motor och om den kan jag bara säga: skräp. <Edit: Jag hade beställt fel NTM-motor för den propelleraxel jag vill använda. Se svar längre ner i denna tråd om detta>.
Nu hade jag säkert otur, men hålen för att fästa propeller-axeln passade inte, så jag har en motor utan fäste för prop. Obra, om man säger så. Nu hade jag tur, för motorfästet passar precis för Turnigy-motor av samma storlek, så jag bytte till den istället. (Nån som har mer fritid än mig hade säkert borrat nya hål, gängat dom och sen fått ihop en hel NTM-motor, men min tid är alldeles för begränsad för såna äventyr).

Min rekommendation är att satsa på en Turnigy-motor, om du köper från HK. För att vara Kina-grejor så är det hyfsad kvalité på dessa. Sen är det så att HK ofta har slut på de prylar som är eftertraktade. Man får bevaka HK-sajten och beställa när det kommer in.

Notera att när jag nämnde T35-30 1700kv så var det för 2S drivlina. Använd lägre KV-tal på motorn om du ska köra 3S eller 4S. T35-30 finns i flera varianter med olika KV. Min rekommendation här är nog att gå upp till 4S i acke och välja motor med så lågt KV som möjligt, helst under 1000. D.v.s. så hög spänning som möjligt för att få ner strömmen och sen så lågt KV som möjligt för att kunna köra med större stigning och dia. Turnigy SK 35-30 1100KV för 3S är t.ex. ett alternativ. Jag tror inte du behöver större motor än en 35-30 i din Spit men vill du vara på den säkra sidan kan du satsa på en 35-36.

Vad det gäller Turnigy ESC:ar har jag kört med Plush-serien och de funkar ok. Lätta att programmera med programmeringskort. De vanliga inställningarna, men inget fancy. Jag har köpt på mig några i Super brain -serien också, men har inte hunnit prova dessa än. Fördelen med dessa är att de har mer programmeringsmöjligheter och framförallt inbyggd logg över spänning, amp och varvtal. Definitivt en fördel när man laborerar med olika drivlinor, men absolut inte nödvändigt om man är normal-användare. (Ska som parantes nämna att jag kör mer "på gränsen" än vad Denny rekommenderar, d.v.s. drar drivlinan strax under 40A så kör jag med 40A ESC. Det funkar det också, men är möjligen inte fullt lika effektivt eftersom man ödar ström på att värma upp modellen.)

Jag har även provat en del andra ESC:ar från HK, med blandat resultat. Towerpro 40A ESC med stor kylfläns har jag kört i rätt många heat, har för det mesta funkat bra. Har dock fått några oförklarliga motoravbrott som troligen beror på ESC:n. Nu har just den ESC:n fått en hel del stryk (ett par krascher) och dessutom körts under vinterförhållanden ner till -13 grader, så den är säkert inte representativ.

Några andra reglage jag köpte (HK SS-series 30-35A) var rent skräp. De var billiga. Och skräp. Gick inte att få att funka helt enkelt. Ingen manul med. Gick inte att programmera med de manuler jag letade upp på nätet. Och de funkade nog egentligen bara med 2S, de bara pep när man kopplade in en full-laddad 3S ack. Detta trots att de var specade för 3S. HK har tagit bort dessa från sajten nu och det är möjligt att andra ESC:ar i SS-serien funkar bättre.

Men kontentan är, satsa på ett hyfsat märke för ESC, det vinner du troligen på.

Vad gäller urladdningstalet för ackarna, räcker det normalt sett med 20C, som du skriver. Med normalt sett menar jag här för Aircombat-bruk. Det är ju så att i Aircombat ska man flyga minst 7 minuter och ju högre ström drivlinan tar ut, desto större ack behöver man och därmed ökar även den urladdningsström som acken klarar, o.s.v. Jag brukar dock köra med minst 30C för att ha god marginal. Det är också så att urladdningstalet delvis påverkar hur mycket kräm som acken kan leverera, alltså är det bra att ha lite högre C-tal. (Jämför t.ex. med startbatteri på bil, som är gjorda för att leverera hög ström under kort tid till skillnad mot 12V förbrukningsbatterier som sitter för att driva kylskåp, lampor m.m. i t.ex. båt och husvagn).

Vad gäller effekt är det nog så som du skriver att en motor gör av med mer ström ju större belastning (propeller) du sätter på. D.v.s. ökar du dia eller stigning, så ökar strömåtgången, men varvtalet sjunker dessutom också en aning. Sen lär det ju vara så att om man sätter på för stor prop så ökar strömmen så mkt att motorn brinner upp. Har inte själv råkat ut för det (än), dock.

Vad gäller ackar har jag mest kört FlighMax och Turnigy. Vet att Denny haft problem med FlightMax, själv har jag i princip uteslutande tävlat med dessa utan problem. Men jag flyger/tävlar inte lika mkt som Denny. Turnigys prylar har också funkat bra, i år testar jag deras nya "nano"-serie, som är något lättare än tidigare. För ackar får man nog fundera lite på hur man tänker använda dom. För mig som mest bara tävlar så är det onödigt att köpa dyrare prylar eftersom risken är så stor att knäcka acken i krasch i tävling. Ska man däremot stå och flyga många gånger på klubbfältet så kan det nog vara värt att satsa på något dyrare som håller i längden. Å det tredje är det dock så att tekniken utvecklar sig så fort att förra årets ackar redan är "gamla" där de nya modellerna har bättre prestanda än tidigare. Med tanke på det kan det vara klokt att inte köpa så dyrt eftersom ackarna ändå snabbt blir omoderna.

Vad gäller servo skulle jag nog rekommendera att köra med två HXT900 för skeven, en i varje vinge (glöm bara inte bort att bygga in förlängningskabel i vardera vinghalvan innan du plankar ovansidan). Å så ett för höjden. HXT900 är billiga och funkar bra, så länge man inte överbelastar dom. Vill du köra med ett enda skevservo, så rekommenderar jag att gå upp i storlek. T.ex. HXT MG-14, som har metalldrev, vilket inte är fel.

En generell kommentar om Kina-prylar: Kvalitén varierar, mycket! Det jag skriver här kan vara helt fel för en annan månads leverans av prylar. T.ex. kan NTM-motorerna vara dunder-bra i höstens leveranser och SS-seriens ESC:ar funkar super-bra. Och tvärtom. Du kan alltså inte lita på att de prylar som funkat för mig kommer att funka för dig. De borde dock göra det, men man kan inte vara riktigt säker, tyvärr.

Sen tror jag inte att du ska vara så rädd för vikt. Spit:en är konstruerad att klara av hög vikt. Den är gjort för "standard-servon" (40g per servo...), standard-mottagare (ca 50g) och framförallt för järn-spis av typ Fox 15, som vägde många hundra gram + över 100g i bara soppa. Så med 3 HXT900 och ESC har du vikt som ungefär motsvarar 1,5 standard-servo, d.v.s. du har sparat in 60g i jmf med original-Spit:en. Med minimottagare av modernt snitt har du sparat in ytterligare ca 40g. Med en drivlina om ca 300 gram (elmotor + ack) har du sparat in ytterligare ca 100g. Alltså har du redan i utgångsläget sparat in ca 200g vikt bara genom att använda moderna prylar (Spit:en konstruerades 1996, det har hänt massor sen dess). Men självklart ska du trots det försöka bygga så lätt som möjligt, för ju lättare du får din Spit, desto bättre lär den flyga.

Tror jag fick med svar på alla dina frågor där. Bara att fortsätta att fråga, det här kan säkert vara av intresse för många andra som funderar i samma banor som du.

/Martin

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » tor 18 aug 2011, 10:45

Återigen Tck för alla tips.

Förutom Hobbyking (som gubbarna i klubben talar sig varma för), vad finns det för vettiga ställen (antingen bra eller billiga, men helst både ock) att inhandla motorer, accar, ESC, servon m.m. från?

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » tor 18 aug 2011, 20:08

rcflight.se säljer Emax-motorer, som Denny rekommenderar ovan. Emax verkar vara prisvärda motorer, jag har dock inte testat den Emax jag har liggande ännu.

Himodel.com säljer de motorer jag använder i mina gamla setupar och har en hel del andra motorer på lager också.

Har även handlat en del från http://www.sussex-model-centre.co.uk men nu när jag kollar deras elmotorer verkar dom rätt dyra - men dom har många och jag har bara kollat några av alla sidor med elmotorer.

Ja det var några tips, kanske andra läsare här på forumet kan fylla på med mer?

/Martin

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » tor 25 aug 2011, 13:08

OK, jag har nu fundarat en del på vad jag skall välja för att driva min/mina framtida Spitfire's och kommit fram till följande. Dock så behöver jag en del input framförallt vad gäller valet av motor.

Först kommer några av mina resonemang som lett fram till mina val:

- Efter vad jag förstått så skall jag inte använda större propp än 8" i en så lite modell som en Spit (även om jag får använda 9"), och utifrån rådet med att välja en storlek för stor motor så bör jag välja en motor där en 9" propp är rekomenderad.
- Välj lägre kV och kör med fler celler på bateriet (d.v.s. högre spänning), detta verkar inte helt lätt då de flesta motorer i "rätt" storlek bara är rekomenderade för 3S. Jag har därför valt att gå på en setup med 3S batterier (vilket också håller ner vikten lite).
- Tittade från början en hel del på Turnigys motorer från HobbyKing, men då de flesta är listade som backorder har jag valt att istället koncentrera mig på EMAX motorer från RCflight.

Till slut har jag landat på följande alternativ:

EMAX 2812/08, 1180kV, (35A, 344W, 2-3S, 9*4.5-propp)
EMAX 2812/06, 1550kV, (40A, 420W, 2-3S, 9*4.5-propp)
EMAX 2815/07, 1100kV, (40A, 432W, 2-3S, 10*5-propp)

2812/08 och 2815/07 (vilket är nästa samma som Denny rekomenderar ovan men med något lägre kV) borde ge runt 12000 rpm med 3S vilket gör att jag kan köra med en 8*6-propp. För 2812/06 motor blir varvtalet högre och det blir en 8*4-propp (APC-E). Fördelen som jag ser det med 2812-motorerna är att vikten blir något lägre jämfört med 2815-motorn. Frågan är också om jag kan dra någon nytta av den större motorn eftersom jag inte kan gå upp i proppeller storlek? Nästa fundering är vad som egentligen blir skillnaden på 2812/08 och 2815/07, båda har samma kV, men vilken kommer att dra mest ström och kommer 2812/08 orka dra runt en 8*6 propp? Denny rekomenderar ju 2815/06 för sin Thun, men den är ju 25-storlek och får ha betydligt mer Ah i accen, skulle denna motor funka i en 15-setup (isådana fall kanske man skulle köra på en sådan)? Eftersom jag är begränsad i propp storlek så lutar jag åt att välja 2812/06 motorn för att få högre rpm och lägre stigning på proppen, men det kanske är bättre med den större motorn och högre stigning?

Ok över till ESC. Här har jag kollat på HobbyKing och hittat två, som jag tycker, lämpliga Turnigy modeller:

Turnigy Plush 60A och Turnigy Sentry 60A. Båda dessa borde ju funka men Sentryn har någon form av balanseringskontakt för att undvika att accen laddas ur helt. Har detta någon praktisk betydelse eller ställer det bara till problem. För visst är det så att Plushen också slår av när spänningen i accen blir för låg? En annan fråga, förutom ESC vad behöver jag? Går det att köra på fabriksinställnignen eller bör jag köpa ett programeringskort för ESC (och isådanfall vilket)?

Vad gäller Accar hade jag tänkt köra på Turnigy nanotech 3S 25C 3300 mAh.

Så vad tror ni, vilken motor och vilken ESC skall jag välja? Vad har jag missat i mina funderingar?

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » tor 25 aug 2011, 14:14

Kort svar: Du har rätt. Kör! :)

Långt svar: I princip kvittar det vilken av motorerna du väljer, samtliga skulle funka. Det är dock kraftiga "rovor" du listar, så jag säger att du klarar dig med 2812/08 på 344W. Med en 8x6 - eller 9x4 - får du mer än nog kraft ur den motorn för att driva din Spit.

2812/06-motorn funkar också, men drar mer ström (och Watt). Du kan ha lägre stigning pga det högre varvet, men förlorar i flygtid eftersom du drar ur acken snabbare.

3S eller 4S - det finns erfarenhet som säger att motorer klarar att gå upp till 4s även om dom inte är "rate:ade" för mer än 3s. Men jag håller med dig i ditt val av 3S. Bättre att köra "safe".

Plush-ESC:arna har funktion för låg-spänning, precis som du säger. Köp ett programmeringskort som hör till (oavsett om du väljer Plush eller Sentry). Det är så enkelt att programmera med programmeringskortet att det är värt dom tiorna. Jag kör själv med Plush-reglage och har bara haft ett enda problem, som var självförvållat (för liten ESC, för hög ström, krasch). Du kan köra på fabriksinställningarna på ESC:en men jag brukar ställa in hög timing, låg spänning för avstängning och ingen broms (ingen broms är iofs default om jag minns rätt).

Turnigy Nano 3300 är samma som jag använder i min nya .15-setup. Har provat i någon enstaka flygning och den verkar funka helt ok. Kan dock inte säga hur dom är i längden men eftersom det är Turnigy borde det funka bra.

Finns lite annat att fundera på:

Propeller: Det lär vara (har inte testat själv) en oerhörd skillnad mellan olika propellrar, hur mycket dragkraft och motstånd de gör osv. vanliga APC lär vara ok (jag kör själv ofta med APC). Master Airscrew lär vara en drög. Graupners CAM-propellrar lär vara riktigt bra. Jag har även kört med lite andra propellrar, några kina-typer som funkat ok. TGS-propen som Hobbyking säljer t.ex. har funkat ok. Ska man bara flyga nöjesflygning har detta inte så stor betydelse, men i tävling kan det vara viktigt. Bättre prop drar mindre ström - man flyger längre på acken osv.

Kontakter: Du kanske redan har en "standardkontakt" som du använder till ackar, ESC, laddare, men om inte rekommenderar jag att du bestämmer dig för en standard och håller dig till den. Själv kör jag med 5mm kontakter, rätt igenom. Isolerar med krympslang. Har då en hona och en hane på ack resp. ESC, och 3 hanar på motorn och 3 honor på ESC:n. Dessutom sätter jag alltid på en isolerad hona på hankontakten (minus) på acken, så att den inte kan kortsluta med nånting annat av misstag. Det här är min standard - enkel, men inte på något sätt fool-proof. Finns bra kontaktsystem att köpa färdiga som inte går att vända fel och som inte kortsluter av misstag vid normalt användande. Viktigt att inte ta för liten dimension eftersom det är höga strömmar det rör sig om. (Som parantes använder man 60-70mm2 kabel vid laddning av batteriet via motorn, i fritidsbåtar, vid ungefär samma strömmar som vi rör oss med här...)

Motorfastsättning: Jag kör med blindmutter på baksidan av motorspantet och sen så korta M3 skruv som möjligt. Kör numera med insex-skalle på skruven eftersom det är lite enklare att skruva än spår eller stjärn-skruv (Hex M3x10, från HK). Har på sistone också gått över till motorspant av 5mm balsa ist.f. plywood. Fördelen är att balsan ger med sig och motorn tar inte lika mkt stryk vid en krasch. Väl utprovat på Ripa-tävlingen om inte annat... (3 heat, 3 krasch) <edit: Men balsaspant har också nackdelen att motorn kan dra sönder spantet, i värsta fall - detta har hänt mig vid två tillfällen. Plywoodspant håller för motorns drag, så det kan vara att föredra om man inte tänker krascha så mycket>. Tips: beställ både skruv och blindmutter från HK när du ändå beställer om du inte redan har hemma.

Några andra småtips:

Naturligtvis skaffar du lite olika storlekar på prop (8x4, 8x5, 9x4 osv) och provar tills du hittar en som du tycker passar bra i din setup. Jag har svårt att tro att du skulle få problem med en 9-dia prop i din Spit - men jag har inte provat så jag kan inte säga säkert.

Kolla att motorn snurrar åt rätt håll innan du monterar den med ESC å allt. Lätt koll som sparar mkt tid. (kan det bli fel håll, då blir det fel håll...) :)

Throttle lock på sändaren är guld värt när man kör med elmotor. Är man som jag en gammal glödstiftsmotorkörare så är det rejält ovant med en motor som startar så fort man vispar till med trottelspaken.

Jag brukar alltid sätta ett gummiband runt en ack som jag flugit slut på. På det sättet har jag stenkoll på vilka ackar som är slut och vilka som är laddade. Kanske inte så viktigt vid nöjesflygning men vid tävling är det definitivt en fördel. På så sätt slipper man koppla in mätare för att se hur acken är laddad - man sparar tid och har koll.

Lycka till!!

/Martin

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » fre 26 aug 2011, 14:51

Turnigy-motorerna är som sagt tillfälligt slut på Hobbyking. Jag letade lite för att se om det finns alternativ "därute". Jag har inte testat de här motorerna men det är samma leverantör som levererar den motortyp jag använder i min gamla .15-setup och dessa motorer har fungerat utan problem - jag har haft minst tio stycken och alla har fungerat perfekt "out of the box".

1520KV Outrunner Brushless Motor Type FC3536-05: http://www.himodel.com/electric/1520KV_ ... 36-05.html

1270KV Outrunner Brushless Motor Type FC3536-06: http://www.himodel.com/electric/1270KV_ ... 36-06.html

1380KV Outrunner Brushless Motor Type FC3530-10: http://www.himodel.com/electric/1380KV_ ... 30-10.html

Bättre bild på FC3536-05:http://www.superandcheaper.com.au/view_ ... asp?id=981

Här ser man att motorn har den bättre typ av propelleraxel som Turnigy Aerodrive-motorerna har och som jag rekommenderar starkt. Dessa håller mycket bättre vid en hårdare smäll.

Jag funderar på att beställa några såna här och testa. Om någon som läser detta provat dessa eller tänker beställa, skriv gärna en rad här på forumet om det.

Vilken passar då till Spitfire, enligt tidigare inlägg i den här tråden? FC3530 1520kv lär driva en "Elmberg-Spit" utan problem. Även de två andra motorerna klarar det jobbet men är nog t.o.m. lite "over-powered" för den uppgiften eftersom dom närmast är att likställa med en vass .25:a. Ska som parantes nämna att FC3530:n är spec:ad som max 25A. Jämför man med den 1880kv motor från samma tillverkare som jag använt i min gamla .15-setup så är den specad 28A som max. Mina mätningar visar dock att jag kör dom på strax över 32A, igenom ett helt heat (full-skaft hela tiden).

/Martin

Rydberg
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 04 jun 2011, 22:50

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Rydberg » mån 29 aug 2011, 08:52

Tackar för svaren, och tipsen. Jag har nu beställt grejer från RCflight (EMAX 2812/08 och en del propellrar) och HK (accar, fratreglage, kontakter (det blev 4mm eftersom det är det som sitter förmonterat både på accar och motorn), servon m.m.).

Jag ahr även börjat bygga den första Spit:en och än så länge verkar det gå bra. Får se om det blir en bygg-tråd så småningom. Just nu har jag dock två frågor angående servoplacering i vingen, hur mycket behöver 1.5mm balsan på ovansidan förstärkas? Räcker det med ett lager 1mm plyfa på undersidan av balsalagret?
Den andra frågan gäller klädsel och färg. Vilken klädsel rekomenderar ni (och vilken färg passar till Spitens undersida?), och vilken typ av färg fäster bra på klädseln (tanken är att klä hela modellen i samma färg (undersidans ljusgrå) och sedan måla övrig teckning med airbrush)?

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » mån 29 aug 2011, 11:31

Jag har aldrig provat att sätta servon i vingarna på en helbalsaplankad vinge såsom på Spit:en. Men så här skulle jag göra:

- Montera servot genom att limma det (t.ex. smältlim) platt mot insida/översida av undersidans plankning. Viktigt att centrera servot innan det monteras!

- Först skulle jag dock förstärka undersidans plankning genom att limma dit en ca 6x6cm balsa 1,5-2mm förstärkning. Viktigt att sätta denna förstärkning med fiber-riktningen vinkelrät mot plankningens fiber-riktning.

- Gör sen ett smalt, avlångt uttag i översidans plankning där servoarmen kan gå ut. Se till att montera servoarmen innan översidans plankning limmas på plats. Eventuellt kan du även här förstärka med 2mm balsaflaksbit enligt ovan. Alternativt använder du 1mm ply istället eftersom det kan bli svårt att böja 2mm balsan tvärs fiber-riktningen.

På det här sättet limmas servot på plats för gott utan möjlighet att mecka med det. Alternativt kan du göra ett större uttag i ovansidans plankning, så att du kommer åt servot, men då måste du förstärka runt hela öppningen med 2mm balsa eller ply.


Till klädsel kan du egentligen använda vad du tycker passar/är van vid. Jag brukade använda tex-baserad klädsel typ Solartex och sen måla med lämplig kulör ovanpå. Prototypen är klädd med olivgrön Solartex och sen handmålad med ljusgrå undersida och camouflage på ovansidan. Att använda airbrush för målning kan man labba med om man vill men det är absolut inget krav för att bygga en ok aircombat-modell. Det går att måla lätt med pensel också, bara man är sparsam med färgen. Jag har t.ex. använt pensel-målning på min Thun och den vägde in strax under min-vikten, så tungt blev det inte (den är tyngre nu, lagad som den är).

/Martin

Skriv svar