Tips om el-setup

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Tips om el-setup

Inlägg av Sailor-Martin » sön 04 sep 2011, 21:24

Ett tillägg om NTM-motorerna från Hobby-King: Fick påpekat för mig att dessa kommer i lite olika tappning. 35-36 -motorn finns t.ex. i en A och en B-version. A-versionen är den där tillbehörssatsen passar, d.v.s. den som har skruvhål för propeller-axeln som finns i tillbehörssatsen. 35-36B däremot är antagligen tänkt att man ska använda ordinarie motoraxel och sen fästa lämplig propeller-adapter på denna. Det var så klart 35-36B som jag beställt och därför fanns det inga hål för propelleraxeln.

Nu har jag dock en NTM 35-30 på väg in, ska prova denna så fort jag får tillfälle. Det jag hört är att NTM-motorerna är bra, så det ska bli spännande att se hur de funkar i Aircombat-sammanhang.

/Martin

Rydberg

Inlägg av Rydberg » ons 07 sep 2011, 15:19

Bra att veta inför framtiden, jag lär nog behöva fler motorer framöver. Bygget av Spit:en går framåt skall till och forma översidan av kroppen och halva vingen är klar (väntar på servon mm, så att jag får dessa på plats innan jag plankar översidan. Det som framförallt återstår är att fixa till en huv av PET-plats. Dock tror jag att jag läggr ner lite för mycket jobb på modellen för att vilja använda den som combat-modell (det är så kul att bygga modeller igen). Planen är nog att denna får bli finflygnigsmodell och att jag sätter ihop några till plan för framtida combatflygning.

En fråga dock. Hur är det med tyngdpunkten, efter att ha kollat på både din ursprungliga ritning och den nya CAD-ritningen så inser jag att TP inte ligger på samma plats (ursprunglig ritning=framför främre vingkanten, CAD El-ritning=5.5 cm bakom främre vingkanten). Vilken bör man köra på (till stor del är min modell byggd utifrån din ursprungliga ritning).

/johan

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 07 sep 2011, 20:23

Du har hittat en "liten" detalj som skiljer den nya CAD-ritningen åt från min original-ritning. Det är nämligen så att Stefan som ritat CAD-ritningen valde att byta ut vingprofilen mot en modernare Clark-Y kallad Spica. Originalet har en lite äldre Clark-Y.

Svaret på din fråga är därför att du ska använda TP som är samma som den vingprofil du byggt efter. D.v.s. har du byggt spryglar efter min originalritning ska du också använda TP från denna. Och vice versa.

Sen tycker jag att din plan låter utmärkt. Bygg din Spit och flyg och träna med denna samtidigt som du bygger flera stycken Thun eller Ki-100, i cellplast. Du hittar mer info om båda dessa i byggrummet på den här sajten och du hittar dessutom en byggtråd här på forumet för Thun:en.

Varför är det då bra att fortsätta med att bygga Thun eller Ki-100 i cellplast? Jo, båda dessa är vassare tävlingsplan än Spit:en och cellplast är ett bra byggmaterial på en kärra man ska tävla med, eftersom det är så pass mycket enklare att laga en cellplast-kärra i jämförelse med en balsa-kärra.

Både Thun och Ki-100 går utmärkt att driva med el, med de setupar vi diskuterat i den här tråden. Jag har själv byggt en Thun med el-setup som så här långt flugit ett heat på SM.

Du kan naturligtvis bygga Spit:ar i cellplast också men jag kan just nu inte rekommendera någon ritning att bygga ifrån - är lite osäker på om det finns någon modern Spit-ritning "därute" just nu. Annars är naturligtvis Spitfire som förebild helt ok att tävla med, men då bör man ha en lite mer strömlinjeformad kropp och en modernare vingprofil än vad jag har på min gratis-ritning. Min Spit är ju designad som instegsmodell i balsa, som ska vara enkel att bygga och enkel att flyga.

/Martin

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 20 sep 2011, 11:53

Fick tips om ytterligare en sajt som säljer billiga elmotorer: http://www.rctimer.com.

De har t.ex. en motor som bör passa bra för .25-storlek, http://www.rctimer.com/index.php?gOo=go ... oductname=

I sortimentet finns både 3536 och 3530 -storlekar, i olika KV-tal. Det är A-modellen som är mest lämpad för Aircombat. Obs att man måste komplettera med tillbehörssats med motorfäste och prop-axel: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=go ... oductname=

Samma upplägg som med NTM-motorerna på Hobbyking, m.a.o. Skulle inte förvåna mig om motorerna är i princip identiska och att tillbehörssatsen passar båda motortyperna, d.v.s. att man skulle kunna använda RCtimers tillbehörssats till en NTM-motor. Men det tål att testas.

/Martin

Rydberg

Inlägg av Rydberg » ons 21 sep 2011, 18:27

Tackar, ser intressant ut. Får se var nästa beställning går (fördelen med HC är ju dock att jag kan fortsätta med samma sorts ESC vilket ju underlättar lite). Appropå ESC:s hur koppar man in programeringskortet? Det finns två kontakter på den (det är en Turnigy Trust 55A), en märkt RX (med +, -, p stift) och en Opto (med +, -, +). Jag lyckas Inge riktigt lista ut hur jag skall koppla för att ändra inställningarna på ESCn.

/johan

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 21 sep 2011, 22:00

Nu har jag inte använt Trust-seriens ESC:ar eller programmeringskort, men det borde vara så att ESC:ens "servokontakt" ska kopplas in på de tre stiften märkta "RX" på programmeringskortet. Var noga med att stiften hamnar rätt, framförallt så att något av stiften inte hamnar utanför kontakten s.a.s. Vet inte om programkortet klarar att få fel polaritet inkopplad på ingången men det är ju dumt att chansa.

/Martin

Rydberg

Inlägg av Rydberg » tor 22 sep 2011, 10:28

Sailor-Martin skrev:Nu har jag inte använt Trust-seriens ESC:ar eller programmeringskort, men det borde vara så att ESC:ens "servokontakt" ska kopplas in på de tre stiften märkta "RX" på programmeringskortet. Var noga med att stiften hamnar rätt, framförallt så att något av stiften inte hamnar utanför kontakten s.a.s. Vet inte om programkortet klarar att få fel polaritet inkopplad på ingången men det är ju dumt att chansa.

/Martin
Tackar, jag gissade på att det var så men jag tyckte inte att något hände när jag testade. Jag får testa igen och kanske vänta lite längre.

/johan.

Blaze_sw

Inlägg av Blaze_sw » tor 10 maj 2012, 22:30

har du test flugit? jag håller själv på att bygga en likadan å har mer eller mindre bestämt mig att köra med samma drivlina.. kanske kan man få se en bild på bygget?

Rydberg

Inlägg av Rydberg » fre 11 maj 2012, 09:37

Blaze_sw skrev:har du test flugit? jag håller själv på att bygga en likadan å har mer eller mindre bestämt mig att köra med samma drivlina.. kanske kan man få se en bild på bygget?
Nej den är inte testflugen (det är fortfarande en del snö kvar här uppe. Tanken är väl att göra en premiärflygning under maj (tänkte flyga lite mer trainer först). Bilder kan jag dock fixa.

Håller också på att fixa till ett par ki-100 (fick motorer m.m. från Hong-Kong här om dagen) så att jag skall ha lite fler plan att flyga med i sommar.

/johan.

Rydberg

Inlägg av Rydberg » ons 08 aug 2012, 17:18

Spitfire_DL-F.jpg
Spitfire
Spitfire_DL-F.jpg (80.75 KiB) Visad 18693 gånger
Så här ser den ut när den är klar. Den är dessutom provflugen (både av Fot och mig) och verkar flyga riktigt trevligt. Antagligen blir det en sväng med flygning ikväll.

/johan

Rydberg

Inlägg av Rydberg » tor 11 sep 2014, 21:58

En liten uppdatering om vad som hände sedan.

Har inte haft möjlighet att flyga så mycket de senaste åren då jag bott i Tyskland (och inte hade plats för alla grejer). Spitfiren lever dock faktiskt fortfarande, trots en del hårda landningar och dagens krasch in i ett träd (det är svårt att bedöma avstånd i mörkret), och planen är att bättra på mina flygkunskaper under hösten. Bygga lite nya plan (Ki-100) under vintern och sedan flyga ännu mer nästa år. Är riktigt kul att flyga när man börjar kunna bestämma helt själv vart man skall hamna :lol:

/johan

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 14 sep 2014, 20:05

Kul med din Spitfire! Bygg nu några fler fighters, så får vi hoppas att du får tid att komma ut till någon av tävlingarna under 2015! :D

/Martin

Rydberg

Inlägg av Rydberg » mån 15 sep 2014, 21:07

Vore kul att testa på riktigt, så vi får väl se om jag dyker upp någonstans

/johan

Skriv svar