Nya batterityper

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Nya batterityper

Inlägg av Sailor-Martin » lör 23 mar 2013, 16:28

Läste en intressant notis i en teknik-tidning häromdagen: Enligt notisen ska Toyotas teknikchef ha sagt att Toyota ca år 2020 kommer att ha en ny batterityp framtagen, avsedd för bilbruk. Batteriet är av torr typ (till skillnad med dagens LiPo t.ex. som innehåller gel) och det mest intressanta är att Toyota påstår att denna batterityp kommer att ha 3-4 gånger så stor energitäthet, d.v.s. energi per vikt, i jämförelse med dagens batterier av typ Li-jon och LiPo.

Det betyder att ett batteri som vi idag använder i en .15-setup för el blir ca 150-170g lättare, d.v.s. väger bara ca en tredjedel till en fjärdedel av vad dagens batteri gör. Det är en intressant utveckling. Vi får se om och när dom lyckas.

/sailorn

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Re: Nya batterityper

Inlägg av Launchpad » ons 27 mar 2013, 23:37

Här är en riktigt intressant dokumentär om varför inte batteridriften har nått så långt som den borde i dagens läge:

http://www.youtube.com/watch?v=IENnSK8Q6nE

Den är riktigt skrämmande. Det är dock skönt att höra att det är framsteg på gång inom elbilsbranschen, om det är sant det du säger!
--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tor 28 mar 2013, 19:24

Det är ju svårt att säga om dom kommer att lyckas eller ej och när dom i så fall lyckas och sen när vi som modellflygare kan ta del av det. Men artikeln från Ny Teknik hittar man i alla fall här: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 657158.ece.

Sen är ju tekniken redan idag tillräckligt bra för att ersätta glödstiftsmotorer i modellflygplan.

/Martin

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » tor 28 mar 2013, 19:52

Som tur är så har allmänintresset ökat för att utveckla batteriteknologin (på grund av till exempel klimathotet), så mycket statlig forskning görs på det ämnet. Det tvingar privata koncerner att satsa på batteridriften (eller snarare energiceller, som är ett bredare begrepp som även innefattar bränsleceller såsom vätedrift) för att inte hamna bakom när det väl slår igenom.
Sailor-Martin skrev:Sen är ju tekniken redan idag tillräckligt bra för att ersätta glödstiftsmotorer i modellflygplan.

/Martin
Jag håller med dig om att batteridriften är starkt konkurrenskraftig med glödstift, men den har fortfarande kvar att uppnå samma ljud- och kletstandard som glödstift har :mrgreen:
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tor 28 mar 2013, 21:18

Finns iaf ett ställe där el är bättre än metanol..

och det är på rykfronten.. För det är få saker som kan ryka så bra som elflygplan :evil:

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 31 mar 2013, 12:03

jag vet att i nyteknik pratade de om för cirka 6månader sedan om Litium-teen batterier som skulle ha dubbla kapaciteten mot dagens lipo batterier samt klara ladda 50c och ur 200c, men har inte set skymten av dem ännu. de räknade vara klara om 2månader stod de i annonserna, och de första som skulle få batterierna var mobiltelefonin och datorerna.

men men. nä jag anpassar plan för eldrift för andra, men själv kommer jag aldrig att börja med det fören batterierna är lika hårda och stabila som en rostfri plåt, när man kraschar kommer batteriet genom kroppen och slår sönder allt i sin väg samt det börjar ju nästan alltid att brinna som Fot skrev, så nej tack till Elflyg..

Varför krångla till det att köra el, när man bara kan tanka o flyga med metanol :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » sön 31 mar 2013, 12:24

Denny_the_killer87 skrev:men men. nä jag anpassar plan för eldrift för andra, men själv kommer jag aldrig att börja med det fören batterierna är lika hårda och stabila som en rostfri plåt, när man kraschar kommer batteriet genom kroppen och slår sönder allt i sin väg samt det börjar ju nästan alltid att brinna som Fot skrev, så nej tack till Elflyg..
Du får tänka det som en inbyggd hara-kiri-funktion, Denny :lol: Uppenbarligen är det på tok för ärekränkande att krascha med elkärror....
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 01 apr 2013, 22:11

Elflyg har sina för- resp. nackdelar.

För min egen del så hade jag inte börjat flyga igen om det inte hade varit för den nya tekniken med borstlösa motorer och LiPo-ackar tillsammans med andra nyheter som 2.4GHz med telemetri, o.s.v.

Jag skulle säga att för den som vill prova på Aircombat och flyga 1-4 tävlingar om året, då funkar el alldeles utmärkt. Ja, man får räkna med att nån ack smäller vid krasch, men man slipper å andra sidan kladd och strul med glödstiftsmotor.

Ska man tävla mer än så är kanske glöd-drivlina ett bättre alternativ, eftersom glödstiftsmotorer klarar sig bättre vid krascher än vad en LiPo-ack gör.

Sen tror jag att det med el-drivlina är en fördel att satsa på att bygga mindre modeller, typ .15-klass. Med dessa är motorn mindre, acken mindre och därmed blir drivlinan billigare och med en lättare ack blir också skadorna på acken mindre vid en krasch. En liten ack för .10-klass väger t.ex. bara hälften av vad en ack för .25-klass gör. En fördel är då också att vikten på modellerna sjunker, vilket om inte annat är bra ur säkerhetssynpunkt.

Sen var det det här med rök... Jag har tävlat med el-setup under tre säsonget, knäckt en dröse med ackar i olika krascher, men ingen av ackarna har börjat brinna eller ryka. Ja, jag vet att det kan hända, men det har som sagt inte hänt mig ännu. Men det är kanske som med seglarna: Det finns två typer, de som har gått på grund och de som kommer att göra det! :shock: :D

/Martin

Skriv svar